Na wniosek Kancelarii Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi („MRiRW”) udzielił wyjaśnień dotyczących aktualizacji adresu posiadacza zezwolenia na wprowadzenie środka ochrony roślin do obrotu lub pozwolenia na handel równoległy na etykiecie środka ochrony roślin. W ocenie MRiRW, z uwagi na objęcie etykiety treścią decyzji administracyjnej o udzieleniu ww. zezwolenia lub pozwolenia, adres posiadacza na etykiecie powinien być wyłącznie taki, jak jest wskazany w aktualnej prawomocnej decyzji administracyjnej, a nie taki, jaki jest aktualny, czy taki wynikający np. z Krajowego Rejestru Sądowego. Oznacza to, że dopóki zmiana adresu posiadacza zezwolenia/pozwolenia nie zostanie prawomocnie zatwierdzona decyzją MRiRW i uwzględniona w treści zezwolenia/pozwolenia, etykieta powinna zawierać adres zgodny z aktualnym stanem formalnym zezwolenia/pozwolenia.
Procedura zmiany adresu a wymogi formalne
Zdaniem MRiRW z uwagi na charakter zmiany adresu – dotyczącej istotnych danych identyfikujących posiadacza zezwolenia/pozwolenia – procedura taka nie może być zastąpiona pisemną notyfikacją, a wymaga przeprowadzenia odrębnego postępowania administracyjnego.
Kancelaria stoi na stanowisku, że powyższe wyjaśnienia mogą być niepoprawne, ponieważ etykieta powinna zawierać aktualny, rzeczywisty adres posiadacza zezwolenia/pozwolenia, żeby dalsi sprzedawcy i nabywcy końcowi mieli aktualną możliwość komunikacji z posiadaczem zezwolenia/pozwolenia. Wydanie decyzji przez MRiRW o zmianie zezwolenia/pozwolenia poprzez aktualizację adresu posiadacza zezwolenia/pozwolenia nie ma żadnego wpływu na treść adresu posiadacza zezwolenia/pozwolenia, który powinien znajdować się na etykiecie. W związku z tym zmiana adresu do korespondencji z posiadaczem zezwolenia/pozwolenia wskazana w zezwoleniu/pozwoleniu oraz etykiecie środka ochrony roślin powinna wymagać wyłącznie pisemnej notyfikacji MRiRW, a nie wniosku o zmianę zezwolenia/pozwolenia w trybie art. 45 Rozporządzenia 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, ponieważ jest to zmiana wyłącznie organizacyjna, administracyjna, a nie wynikająca z merytorycznej części zezwolenia/pozwolenia. Zmiany takie nie wymagają akceptacji MRiRW, zmiany takie nie wywierają skutku prawnego od momentu uprawomocnienia się jakiejkolwiek decyzji MRiRW w tym przedmiocie. Stanowisko Kancelarii jest zgodne z obowiązującą od ponad 10 lat opinią Komisji Europejskiej – SANCO/12415/2013, Rev. 7, 31 March 2022.
Oczywiście, z uwagi na niebezpieczeństwo objęcia niekorzystnymi działaniami Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zdecydowanie radzimy postępować wyłącznie w taki sposób, jaki został przedstawiony przez MRiRW.
Wsparcie kancelarii dla sprzedawców środków ochrony roślin
Kancelaria radcy prawnego Warszawa, opracowała dla sprzedawców środków ochrony roślin listę argumentów oraz linię obronę. Zapraszamy do współpracy!