Skip to content

Kancelaria od przeszło ośmiu lat nie może skończyć w I instancji (Sąd Okręgowy w Warszawie) procesu o odszkodowanie wytoczonego przeciwko jednemu z klientów Kancelarii – wiodącemu dystrybutorowi środków ochrony roślin w Polsce. Pozew o wartości przedmiotu sporu przekraczającej 1.500.000 PLN został złożony przez producenta płodów rolnych, który domaga się zwrotu kosztów nabycia środka ochrony roślin (dystrybuowanego przez klienta Kancelarii) oraz naprawienia szkody powstałej w wyniku zniszczenia płodów rolnych rzekomo w wyniku Czytaj dalej... "Odpowiedzialność dystrybutora środków ochrony roślin na bazie przepisów o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny"

Przy okazji uchwalania ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa ustawodawca wprowadził do porządku prawnego długo oczekiwane narzędzia do walki ze sprzedażą podrobionych środków ochrony roślin. Stało to się za sprawą nowelizacji ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin, która weszła w życie 14 marca 2020 r. Przedmiotowe zmiany prawa środków ochrony roślin mają na celu przede wszystkim ułatwienie organom nadzoru zapobiegania wprowadzania Czytaj dalej... "Nowelizacja ustawy o środkach ochrony roślin – walka z podróbkami"

Mecenas Grzegorz Kantecki uzyskał w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie dla jednego z liderów rynku cropscience w Polsce uchylenie decyzji Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa w przedmiocie nałożenia opłaty sankcyjnej w wysokości prawie 700.000 PLN za prowadzenie reklamy środków ochrony roślin niezgodnie z art. 66 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, przede wszystkim niezgodnie z art. 66 ust. 6 stanowiącym, że „materiały Czytaj dalej... "Sukces w sprawie określenia opłaty sankcyjnej"

Mecenas Grzegorz Kantecki reprezentuje jednego z liderów rynku cropscience w Polsce w postępowaniu administracyjnym w przedmiocie nałożenia opłaty sankcyjnej za prowadzenie reklamy środków ochrony roślin niezgodnie z art. 66 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, przede wszystkim niezgodnie z art. 66 ust. 6 stanowiącym, że „materiały reklamowe lub promocyjne zwracają uwagę na stosowne zwroty i symbole ostrzegawcze umieszczone w etykietach”. Spór prowadzony Czytaj dalej... "Postępowanie w sprawie określenia opłaty sankcyjnej"

Wprowadzenie środka ochrony roślin do obrotu podlega określonym regulacjom. Do najważniejszych obowiązków należy: 1. dystrybucja środka ochrony roślin w należycie przygotowanym opakowaniu (zagadnienie to zostanie omówione w kolejnej publikacji); 2. dystrybucja środka ochrony roślin, mającego zezwolenie na jego wprowadzenie do obrotu („Zezwolenie”) lub pozwolenie na handel równoległy (podlegający pewnemu wyjątkowi); 3. zakaz dystrybucji środka ochrony roślin po upływie terminu jego ważności (podlegający pewnemu wyjątkowi); Czytaj dalej... "Główne zasady wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu"

Mecenas Grzegorz Kantecki doprowadził do pozytywnego dla producenta zakończenia postępowania wyjaśniającego, prowadzonego przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa z siedzibą w Warszawie w sprawie umieszczania środka ochrony roślin („śor”) w ilości mniejszej niż wskazana w zezwoleniu na wprowadzenie tego środka do obrotu wielkość opakowania. Zdaniem podmiotu kontrolowanego, nie istnieje obowiązek całkowitego wypełniania opakowania śor i zawartość netto śor może być mniejsza niż wielkość zarejestrowanego przez Ministra Rolnictwa Czytaj dalej... "Wielkość opakowania środka ochrony roślin, a ilość umieszczonej w nim substancji"

Dzięki uprzejmości Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa Kancelaria poznała dane statystyczne dotyczące opłat sankcyjnych i grzywien nałożonych w latach 2013-2016 przez organy Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa („PIORIN”) za poszczególne naruszenia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin („Ustawa”). Koncentrując się na roku 2016 można dojść do następujących konkluzji: w całej Polsce zostało nałożonych 1.080 kar grzywny. Najwięcej mandatów zanotowano w województwie mazowieckim (162) Czytaj dalej... "Statystyki naruszeń ustawy o środkach ochrony roślin"

Reklama środków ochrony roślin stanowi istotne zagadnienie w działalności podmiotów zajmujących się ich sprzedażą. Uregulowanie tej kwestii znajduje się w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającym dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG („Rozporządzenie 1107/2009”), natomiast ustawa o środkach ochrony roślin z dnia 8 marca 2013 r. („Ustawa”) ogranicza się wyłącznie do ustanowienia sankcji za naruszenie znajdujących się Czytaj dalej... "Reklama środków ochrony roślin"

Od 14 czerwca 2011 r. stosowanie przez rolników dawek środków ochrony roślin niższych niż wskazane w etykietach tych środków lub łączenie ich z innymi agrochemikaliami (tzw. tank-mix) nie jest co do zasady sprzeczne z prawem. Zmiana ta wynika z interpretacji art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywę Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG („Rozporządzenie 1107/2009”) stanowiącego, że „środki ochrony Czytaj dalej... "Mieszanie środków ochrony roślin (tank-mix)"

Ustawa o środkach ochrony roślin z dnia 8 marca 2013 r. („Ustawa”) promuje i od 1 stycznia 2014 r. nakazuje użytkownikom profesjonalnym stosowanie tzw. integrowanej ochrony roślin. Pod pojęciem tym kryje się sposób ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi, polegający na wykorzystaniu wszystkich dostępnych metod ochrony roślin, w szczególności metod niechemicznych, w sposób minimalizujący zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska. Zapis ten stanowi implementację art. 3 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Czytaj dalej... "„Metody niechemiczne” drogą do nadużyć w ochronie roślin"

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień przeglądarki lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji w naszej Polityce prywatności

Zamknij