Skip to content

Mecenas Grzegorz Kantecki reprezentuje jednego z liderów rynku cropscience w Polsce w postępowaniu administracyjnym w przedmiocie nałożenia opłaty sankcyjnej za prowadzenie reklamy środków ochrony roślin niezgodnie z art. 66 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, przede wszystkim niezgodnie z art. 66 ust. 6 stanowiącym, że „materiały reklamowe lub promocyjne zwracają uwagę na stosowne zwroty i symbole ostrzegawcze umieszczone w etykietach”. Spór prowadzony Czytaj dalej... "Postępowanie w sprawie określenia opłaty sankcyjnej"

Wprowadzenie środka ochrony roślin do obrotu podlega określonym regulacjom. Do najważniejszych obowiązków należy: 1. dystrybucja środka ochrony roślin w należycie przygotowanym opakowaniu (zagadnienie to zostanie omówione w kolejnej publikacji); 2. dystrybucja środka ochrony roślin, mającego zezwolenie na jego wprowadzenie do obrotu („Zezwolenie”) lub pozwolenie na handel równoległy (podlegający pewnemu wyjątkowi); 3. zakaz dystrybucji środka ochrony roślin po upływie terminu jego ważności (podlegający pewnemu wyjątkowi); Czytaj dalej... "Główne zasady wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu"

Mecenas Grzegorz Kantecki doprowadził do pozytywnego dla producenta zakończenia postępowania wyjaśniającego, prowadzonego przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa z siedzibą w Warszawie w sprawie umieszczania środka ochrony roślin („śor”) w ilości mniejszej niż wskazana w zezwoleniu na wprowadzenie tego środka do obrotu wielkość opakowania. Zdaniem podmiotu kontrolowanego, nie istnieje obowiązek całkowitego wypełniania opakowania śor i zawartość netto śor może być mniejsza niż wielkość zarejestrowanego przez Ministra Rolnictwa Czytaj dalej... "Wielkość opakowania środka ochrony roślin, a ilość umieszczonej w nim substancji"

Dzięki uprzejmości Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa Kancelaria poznała dane statystyczne dotyczące opłat sankcyjnych i grzywien nałożonych w latach 2013-2016 przez organy Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa („PIORIN”) za poszczególne naruszenia obowiązków wynikających z ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin („Ustawa”). Koncentrując się na roku 2016 można dojść do następujących konkluzji: w całej Polsce zostało nałożonych 1.080 kar grzywny. Najwięcej mandatów zanotowano w województwie mazowieckim (162) Czytaj dalej... "Statystyki naruszeń ustawy o środkach ochrony roślin"

Reklama środków ochrony roślin stanowi istotne zagadnienie w działalności podmiotów zajmujących się ich sprzedażą. Uregulowanie tej kwestii znajduje się w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającym dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG („Rozporządzenie 1107/2009”), natomiast ustawa o środkach ochrony roślin z dnia 8 marca 2013 r. („Ustawa”) ogranicza się wyłącznie do ustanowienia sankcji za naruszenie znajdujących się Czytaj dalej... "Reklama środków ochrony roślin"

Od 14 czerwca 2011 r. stosowanie przez rolników dawek środków ochrony roślin niższych niż wskazane w etykietach tych środków lub łączenie ich z innymi agrochemikaliami (tzw. tank-mix) nie jest co do zasady sprzeczne z prawem. Zmiana ta wynika z interpretacji art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywę Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG („Rozporządzenie 1107/2009”) stanowiącego, że „środki ochrony Czytaj dalej... "Mieszanie środków ochrony roślin (tank-mix)"

Ustawa o środkach ochrony roślin z dnia 8 marca 2013 r. („Ustawa”) promuje i od 1 stycznia 2014 r. nakazuje użytkownikom profesjonalnym stosowanie tzw. integrowanej ochrony roślin. Pod pojęciem tym kryje się sposób ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi, polegający na wykorzystaniu wszystkich dostępnych metod ochrony roślin, w szczególności metod niechemicznych, w sposób minimalizujący zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska. Zapis ten stanowi implementację art. 3 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Czytaj dalej... "„Metody niechemiczne” drogą do nadużyć w ochronie roślin"

Otaczający nas świat składa się z nakazów oraz zakazów. Najskuteczniejszym instrumentem ich wprowadzania jest prawo. Ze względu na specyfikę środków ochrony roślin cały proces ich wprowadzania do obrotu, stosowania oraz utylizacji objęty jest szeregiem obostrzeń. Pierwszym i najważniejszym elementem jest pozyskanie tzw. zezwolenia („Zezwolenie”) na wprowadzenie środka ochrony roślin do obrotu (po angielsku: authorisation of a plant protection product). Postępowanie o wydanie Zezwolenia zasadniczo zostało w całości uregulowane Czytaj dalej... "Rodzaje zezwoleń na wprowadzenie środka ochrony roślin do obrotu"

Pozwolenie na handel równoległy jest instytucją mającą na celu zwiększenie swobodnego przepływu oraz dostępności środków ochrony roślin w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Stanowi ona znaczne ułatwienie, gdyż wprowadzanie do obrotu i stosowanie środków ochrony roślin, dla których udzielono pozwolenia na handel równoległy, nie wymaga uzyskania bardzo kosztownego i czasochłonnego zezwolenia na wprowadzenie do obrotu („Zezwolenie”). Pozwolenie na handel równoległy uregulowane jest w art. 52 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. Czytaj dalej... "Pozwolenie na handel równoległy środkami ochrony roślin"

We wrześniu 2016 r. opublikowany został pierwszy w Polsce komentarz do ustawy o środkach ochrony roślin z dnia 8 marca 2013 r. Radca prawny Grzegorz Kantecki oraz adwokat Paweł Derlikowski przedstawili najważniejsze aspekty prawne związane z produkcją, stosowaniem oraz uzyskiwaniem zezwoleń na wprowadzanie do obrotu tego typu produktów w Polsce. W komentarzu zaprezentowane zostały także wyjaśnienia przepisów Unii Europejskiej, odnoszących się do kwestii reklamy środków ochrony roślin. Publikacja zawiera wiele praktycznych Czytaj dalej... "Komentarz do ustawy o środkach ochrony roślin z dnia 8 marca 2013 r."

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień przeglądarki lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji w naszej Polityce prywatności

Zamknij